Bulan Ramadhan banyak kelebihan.





Alhamdullilah… Syukur kita kepada Allah kerana diberi kesempatan untuk membuat sebanyak-banyak yang mungkin amal kebajikan di bulan yang mulia iaitu bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat tinggi darjat dan besar martabatnya di sisi Allah s.w.t. dan RasulNya, ia juga penghulu segala bulan.
Di antara kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan itu Allah s.w.t telah menurunkan kitab suciNya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk pada manusia.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
"(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan kitab sucinya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan yang benar dengan yang salah." Surah Al-Baqarah : 185.
Di pilih di antara malam-malam bulan Ramadhan itu suatu malam Lailatulqadar yang mana ia jauh lebih baik daripada seribu bulan. Seribu bulan itu kira-kira 83 tahun..Betapa lama nya kita hendak menunggu? Mungkin kita sudah meninggal ataupun kalau nasib baik kita sudah hilang kemampuan(sudah tua). Allah sememangnya Maha Penyayang lagi Maha Pengasih dengan memberi kita peluang untuk merebut malam Lailatulqadar. Menurut ulama Lailatulqadar itu jatuh pada salah satu malam sepuluh yang terakhir daripada bulan Ramadhan. Dengan ini aku inain mengingatkan diriku sendiri dan  semua manusia yang beragama Islam supaya jangan disia-siakan malam-malam di bulan Ramadhan dengan perkara-perkara tidak berfaedah, bahkan hendaklah diisi dengan amal ibadat sebagai saham dan bekalan di dunia dan akhirat…

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Bulan Ramadhan banyak kelebihan."

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...